keskiviikko 1. tammikuuta 2014

In Memoriam

Ei ehättänyt sittenkään uusi maasturi toimitukseen enää 2013 puolella. Näin vuoden 2014 avauslenkki, heti aurinkon sarastaessa 1.1., tehtiin vanhalla sotaratsulla, Giant Anthem 26”:lla. Polut olivat suorastaan häkellyttävän hyvässä kunnossa, vain kosteikoissa oli isoja lätäkköjä ja mutaa kuin kevätkeleillä, mutta harjut olivat kuin kesäisen sateen jäljiltä. Vaikka juurekset ja kivet olivatkin paikoin liukkaita niin kevyemmälläkin rengastuksella olisi pärjännyt hyvin kuin nyt alla olleilla talvea varten vaihdetuilla raskaammilla gummeilla. Normaalisti tähän aikaan onkin Tampereen seudun talvipolut olleet jo aivan käyttökelpoisessa kunnossa. Ja niin hienoa kuin kapeita lumisia rännejä onkin talvella päästellä niin en kyllä hirveästi keksi valittamista tälläisestäkään talvikelistä.

2014 avauslenkki kulki tuttuja Kangasalan harjupolkuja Pälkäneen Aapiskukkoa kohden. Paljon neulaspolkua, mutta ajoittain kiviä ja juuriakin riittää. Juuri tälläisillä nopeilla poluilla pitäisi kohta saapuvan uuden vekottimen olla kuin kotonaan ja ainakin Anthemia nopeampi ja varmajalkaisempi josko ei nyt välttämättä mukavampi. Anthemin kulku sai kyllä tänäänkin taas kuskin naamatauluun niin leveän virneen että odotukset ovat nyt aika korkealla. Lähes sillä tasolla, että ajoittain ajon aikana jopa tuli epäiltyä koko uuden hankinnan järkevyyttä. Eihän tämä nykyinen mikään täydellinen ole, mutta yllättävän moneen käyttöön taipuva ja erityisesti ilman erityisiä heikkouksia. Nyt ei auta muuta kuin pitää sormet ristissä, että seuraaja täyttää nämä isot saappaat. Tai että siitä on ainakin viriteltävissä kohtuullisin ponnistuksin se odotettu unelmavempain.

Tänään 3,5h parhautta lempipoluilla

Anthem tuli hankittua keväällä 2009. Silloiset testiraportit ja vertailut ylistivät sitä kategoriansa eli xc-täysjoustojen parhaaksi. Isopyöriä eli 29”:ia hypetettiin silloin jo vahvasti jenkeissä, mutta Euroopassa niistä ei vielä silloin liiemmin puhuttu. Jo ennen hankintaa oli tiedossa, että Anthemin “old skool” henkinen jyrkkä 71-asteen keulakulma (“head tube angle”) saattaisi olla hieman ikävä piirre ja tämä tuli todennettua heti ekoilla lenkeillä joilla kivikoissa OTB (“Over The Bars”) oli alati uhkana. Näin 100mm Foxin keula vaihtui sitten ripeästi alennuksesta pongattuun 120mm Foxiin joka lisäjouston lisäksi loivensi hieman keulakulmaa ja nosti keskiötä. Lisäbonuksena tuli tankoon etälukitus josta olisikin vaikea luopua kun siihen on kerran tottunut. Kiekot vaihtuivat kevyempiin ja mukana tulleet Michelinit Contin X-King ja RaceKing möhkökumeihin jotka toivat pitoa ja mukavuutta menoon kuin myös edelleen nostivat hieman keskiötä. Näiden viritysten jälkeen Anthemista tuli erinomaisen hyvä yleiskulkine Tampereen poluille, vaikka kisahenkisyydestä osa katosikin. Toisaalta pahemmilla röllipoluilla loivakulmaisemmat uuden aallon trail-tyyliset maasturit menivät edelleen menojaan kun Anthem takerteli juurakkokentillä. Tosin saattaa tietysti olla että kuskillakin oli tähän joku osuus.

Seuraaja on siis selvästi enemmän spesialisti kuin yleiskone, vastaten omaa viime vuosien aikana kehittynyttä makua joka on vahvasti kallellaan suht nopeilla, korkeintaan semiteknisillä, poluilla kaahailuun. Hidas trial-henkinen “ryömiminen” (eli jalkaisin liikkuisi nopeammin) vaikeassa maastossa ei juuri kiinnosta eikä motoriikka siihen taipuisikaan, tai henkinen kantti alamäki-luukutukseen. Tiedä sitten onko viime vuosina huimasti lisääntynyt maantien reunan kihnuttaminen tähän syy vai seuraus…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti