maanantai 1. huhtikuuta 2013

Viimeinen ehtoollinen

Pääsiäisen seutu on / oli viimeinen mahdollisuus hieroa watteja jalkoihin ennen kun Ryanairin kone suuntaa kohti Mallorcaa WBR:n retkue mukanansa. Viikko alkoi omalta osalta pienellä pakkolevolla kun pari matkapäivää veivät mahdollisuuden normikuvioihin. Toisaalta taas pääsiäisen pyhät lupasivat mahdollisuuden kiriä takaisin menetettyä alkuviikkoa. Pientä jännitystä viikkoon tuli myös kun perheen nuorimmainen sairastui flunssaan ja en varmaan koskaan aiemmin ole niin ahkerasti pessyt käsiä alvariinsa ja yrittänyt välttää tilanteita missä pöpö voisi tarttua. Pian nähtäneen riittivätkö varotoimet.

MA: Lentokenttähotellin kuntosalilla painojen kanssa touhuamista. Kahvakuulia lukuunottamatta tämä taisikin olla eka kerta n. vuoteen ja toisin kun kahvakuulilla tuli tehtyä vähän lyhyempiä sarjoja. Ja siitä lihakset jaksoivatkin muistuttaa seuraavina päivinä.

TI: Pastaa ja olutta Lontoossa.

KE: Perusjauhamista trainerilla 1h @200w, tällä kertaa reippaasti alemmilla kadensseilla kuin normaalisti, aina 70 kadenssin kieppeille asti, ihan vaan vaihtelun vuoksi.

TO: VK 2x20min trainerilla, eka veto 263w ja toka 273w nousujohteisena (vikat 7min 290w). Epäilyttävän lepposan tuntuista, ei mitään raastofiilistä.

PE: En ennättänyt seuratoverien matkaan, joten suuntasin sitten kuntoilun sijaan nautiskelemaan. 2h15min Kaupin parhaita talvipolkuja maasturilla ja kun polut oli moottoriteitä & ajo aavistuksen yritteliästä niin keskari oli yli 17kmh, mikä mutkaisten polkujen ajelussa ihan suht ok. Tuntu kyllä jo jaloissakin, maasturointi polulla on aikaste erilaista kun trainerin tasainen jyystäminen.

LA: Aikatauluhaasteita edelleen perheen muiden velvotteiden kanssa ja Kaupin polkujen seireeninlaulu veti taas puoleensa vastustamattomasti. Tällä kertaa ehätti vaan 1h40min ja tempo naksun rauhallisempi.

SU: Syklot alle, tuubia ja nastaa sen mukaan mitä kukakin omisti ja WBR-letka tien päälle. Tappi ja Santtu tuli Kaukajärven kautta ja siitä Saarenmaantietä pitkin K'alan kautta kohti Valkeakoskea. Siellä lyhyt tauko Shellin pihalla ja Lempäälän kautta kohti Pirkkalaa. Makosta oli ajaa asfaltilla ja vauhtiakin oli mukavasti kun höyryjyrät päästeli. Peesissä kun ajeli välillä niin kävi lenkki paremmin jalkojen palauttelusta. Anian Rantatiellä sitten vähän meni jalkojen venyttelyksi powerTapin kanssa. Lenkki olis ollut liki täydellinen jollei s***nan tappajasepeli olisi 2km matkalla Nekalan kulmilla tehnyt ammottavaa aukkoa takatuubiin. Litku ei sitä heti paikannut joten soittelin taksin kun vaimolla muita kiireitä. No tuubi alkoi jo vähän pitää paineita kun taksi kurvasi paikalle...Mutta lopullisesti sain sen vasta paikattua 4:llä yrittämällä iltasella Stanin litkulla. 94km / 3h09min @29,9kmh tuli sentään plakkariin.

MA: Pääsin lenkille vasta myöhään iltapäivällä, onneksi aurinkoa riittää taas vähän klo 16 pitemmällekin. Syklo paikatulla tuubilla alle ja kohti Valkeakoskea tien reunaa. Piti rauhallisempaa ajaa, mutta jotenkin yksin ajaessa hommat lipsuu ja alkulämpän jälkeen tempo kiihtyi Kaarina-Maununtyttärentiellä. 51km @30,1kmh. Sykkeet väitti ala-vk:ksi mutta kyllä tuntui vähän vaikeammalta: Trainerikauden jälkeen on vaikea ajaa ulkona, etenkin silloin kun vauhdit alempia eikä pääse ajamaan samalla "vauhtipyörä"-fiiliksellä kun trainerillä tai tuulettomassa & tasaisella hallissa. No kai se tästä. Päiväkirja kertoo: Viime vuonna sama reitti Cervelolla maantiekumeilla samana viikonloppuna ja tismalleen samalla keskarilla about samoilla puristuksilla. Kunto parempi kun nyt meni syklolla ja nappularenkailla?

Alkaneella viikolla pientä viimeistelyä ja palauttelua, keskiviikkona illalla pyörä pahvilootaan. Here we come Mallorca!

8 kommenttia:

  1. Ihan hirveässä kunnossa porukka, kun noi mun reippaat pk-lenkit on teille palauttavia ja vielä hyydyn loppumatkasta yksikseni hissuttelemaan. Tarttee varmaan hankkia moottoripyörä, että pysyy vk-lenkeillä matkassa, skootterilla tuskin enää onnistuu ; ).

    Aika huikeaa kehitystä kyllä Markus! Nyt voi pikkuhiljaa asennoitua siihen, että talven sweetspottailua aletaan ulosmittaamaan.

    Ton tuubin kanssa kyllä melkein sanoisin, että kannattaa harkita uuden vaihtamista. Vaikka saisikin hetkeksi paikattua, niin ne isot reiät eivät tuppaa pysymään litkuilla ummessa, kun lähtee ajamaan.

    VastaaPoista
  2. Tarkennetaan sunnuntaita nyt sen verran, että kyllä munkin sykkeet huiteli Valkeakoskelle menossa ala-vk:ta vaikka useaan otteeseen sujuvasti peesissä lusmuilinkin. Mutta kiitos vahvojen veturien vauhtia oli riittävästi niin sai pyöritellä ylämäkiä lukuunottamatta isommilla kadensseilla. Joka taas tuntui koiville palauttelevalta kun oli kaksi päivää pohjilla maasturilla "runttaamista". Valkeakoskelta Lempäälään tultiinkin sitten letkassa aika kivasti sun vedossa joten päästiin siinä kyllä veturiin verrattuna helpolla!

    Mutta joo, ihan kohtuullisesti tuntuu kulkevan tuollainen perusripeä. Vaikeuksia tulee kyllä aikalailla heti kun pitää sen päälle puristella eli tarttee nyt Mallukan jälkeen kyllä siirtää sinne huomio.

    Noi mun punaset Tufon tuubit on keräilykappaleita, ei saa mistään enää uusia. Kaadoin siihen niin paljon Stanin litkua että ne on varmaan nyt umpikumia ;=) Jos pitää nyt paineet varastossa itsekseen niin en raaski millään heti vaihtaa...



    VastaaPoista
  3. Kannattaa ainakin sitten kantaa varatuubia mukana tai ainakin tehdä pari ekaa lenkkiä lähimaastoissa.

    Lähinnä toi kuittailu palauttavasta sillä, että vähän syntynyt sellainen fiilis, että on vain kahdenlaista harjoitustasoa: vk/täysiä ja kaikki alle sen on palauttavaa : ). Ehkä vähän pilkunviilausta, mutta jossain vaiheessa on kuitenkin hyvä tiedostaa, että 2-3 tunnin lenkit 70-80% kynnystehoista eivät ole palauttavia.

    VastaaPoista
  4. Otan muuten mukaan Mallukalle varmaan tuota Stanin litkua ja injektioruiskun. Toimii helpommin kun sen Tufon umpeen muurautuneen pullon kanssa ähertäminen, siitä kun ei edes nää meneekö mitään renkaan sisälle. Parit varatuubit mukaan kanssa, joista toinen sen verran pieni että voi lenkilläkin pitää.

    Mulla on WBR-lenkeille ihan oma tasomittaristo: "Kova" = tipuin letkasta ainakin pari kertaa, "Normaali" = veren maku suussa sain pidettyä peesin tiukoissakin paikoissa ja "PK / palauttava" = kovaa / reipasta, mutta ei vakavaa ahdinkoa missään kohtaa tipahtaa ;=) En kyllä muista että olisin koskaan ollut mukana WBR-lenkillä joka olisi täyttänyt ihan klassisen määritelmän "pitkä PK", saatikka "palauttava". Ehkä vaan syynä ollut oma vajavainen kunto.

    VastaaPoista
  5. Eheh, muuten määritelmät varsin paikallaan, mutta palauttava kannattaa ihan täysin eriyttää niin, ettei pikkuhiljaa ala uskottelemaan itselleen, että jos ei pudonnut letkasta, niin treeni oli palauttava.

    Meillä noi vaimojen kanssa ajelut toimivat siihen tarkoitukseen, mutta voisi koittaa kesällä lanseerata ihan wbr-porukallakin silloin tällöin, aurinkoisena kesäpäivänä maks. puolentoista tunnin "kahvilalenkin".

    VastaaPoista
  6. Aattelin tänään illalla spinnailla tyhjää trainerilla joku 30min, kattoo onko siitä muuta iloa kun että siinä ehkä ehtii pikakelauksella katsoa yhden tv-sarjan jakson nauhoituksen.

    Parisuhdelenkit kieltämättä sopii tohon enemmän kuin hyvin. Kanuunoiden lenkeillä tota vois kanssa harjotella, mutta siellä taitaa noi kahvila-osuudet olla niin pitkiä että istumalihakset voi mennä ylikuntoon. Vähän kyllä mietityttää miten WBR-koplalla saadaan toi homma onnistumaan ilman että normitoohotus ei lähde kuin varkain käyntiin. Ehkä Mallukalla voidaan harjoitella yhtenä päivänä ajamaan tasamaalla sightseeingiä ja lupa korkeintaan mäkiin venytellä jalkoja?

    VastaaPoista
  7. Hlökohtaisesti ihan täyslepi toimii melkein aina paremmin, kuin "palauttava" pyörittely. En sanois, että niitä kannattaa väen väkisin rukata ohjelmaan mukaan, mutta silloin, kun tehdään kovia treenejä ja viilaillaan kuntoa tapahtumaa/kisaa varten, on pakko pitää täyslepiä tai ainakin pitäydyttävä palauttavassa treenissä kovien päivien välissä ja silloin on parempi,jos ei ole jäänyt päähän sellaista mielikuvaa, että 3t räkä poskella on palauttava, jos ei ihan tippunut porukasta. Kaikenkaikkiaan, jos lenkki alkaa lähennellä 3 tuntia, niin vaikka se olisi kuinka rauhallista, niin meidän treenitaustoilla enemmän väsyttää, kuin palauttaa.

    VastaaPoista
  8. Juu, uskotaan, käytettiin terminologiaa vähän väärin. TRIMP väitti että SU-lenkki oli isoin kolmen viimeisen viikon ajalla eli ehkä paremmin kehittävä eli anti-palauttava.

    VastaaPoista